Перейти к публикации
Мышка

Технологiя психологii

Оцените эту тему

Рекомендованные сообщения

Чим краще люди пізнають сутність технологій,

що впливають на свідомість, тим більше вірогідність,

що вони зрозуміють їхнє призначення, і тим менше вірогідність,

що ці технології будуть використані.

Дж. Маркс

Щодня ми, громадяни та жителі України, піддаємось впливу безлічі психологічних та політичних технологій. Ці технології використовують як державні організації, так і приватні корпорації. Вони роблять це для того, щоб тримати нас у покорі. Завдяки цим технологіям ми робимось слухняними і не заважаємо владі працювати, тобто «не пхаємо носа» у їхні справи. Але ж їхні справи стосуються напрямý кожного з нас! Технології дозволяють робити з нас «слухняних баранчиків», якими легко керувати. Владні кола та бізнес-групи замилюють нам очі завдяки цим технологіям. У цій статті я ставлю за мету показати декілька способів маніпулювання масовою свідомістю.

Перший спосіб можна назвати так - «анонімний авторитет». Під час перегляду телепередачі чи сприймання інформації у друкованій формі ми часто стикаємось з думкою дослідника проблеми, який посилається на авторитета у тій чи іншій справі. Причому авторитетне джерело інформації не називається або інформація подається нібито від авторитета, але його слова трактують у потрібному напрямку. Коли ви стикаєтесь з таким видом інформації, знайте: це ПРОПАГАНДА або маніпуляція масовою свідомістю. Такий трюк задурювання наших голів використовують здавна. Він є простим та часто застосовуваним, переважно саме при подачі інформації, спрямованої на масового слухача. У науковій літературі такого в принципі не може бути. А якщо воно є і там, то це вже не наукова література, а джерело пропаганди. На жаль, сьогодні ми можемо бачити таку пропаганду у ЗМІ, у вуличній рекламі, у словах політиків, замовних експертів, у соціологічних даних, навіть у псевдонауковій літературі. Ось, наприклад, найбільш вживані у такому випадку фрази: «Вчені на основі багаторічних досліджень встановили...», «Лікарі рекомендують...», «Источник из ближайшего президентского окружения, который пожелал остаться неизвестным, сообщает...», «Джерело інформації побажало бути неназваним» тощо. Ось такий от перший спосіб робити з нас «слухняних осликів».

Наступний метод знущання з нашої свідомості полягає в тому, що нас просто «фарширують» інформацією про вбивства, катастрофи, природні катаклізми. Це роблять для того, щоб ми звикали до того, що наші новини - це фактично «підбірка катастроф та трагедій». Така буденна розповідь про усілякі нещастя, що ллється на нас щодня, а можливо, і щогодини, змушує нас звикати до поганих новин. Для чого це? Та для того, щоб у випадку якихось важливих для кожного з нас подій ми сиділи вдома чи проходили поруч, не звертали увагу, не брали участь. Це роз'єднує людей. Робить нас інертними та байдужими до навколишнього. Звідси і байдужість українців та їхня незгуртованість. Такими людьми легко керувати, їх легко обдурювати, використовувати як джерело власного збагачення. На жаль, таким способом маніпулювання суспільною свідомістю не нехтує майже жодний провідний вітчизняний телеканал. Слід розуміти, що катаклізми та катастрофи відбувались зажди, більше того - з розвитком сучасної техногенної цивілізації інтенсивність катастроф та аварій постійно зростає. Але не потрібно зводити новини лише до негараздів.

В основі третього способу «обробки наших мізків» лежить дозування інформації, завдяки якому можна скласти свою картинку того, що відбувається, і таким чином контролювати маси людей. Дозованість приводить до заплутування, але в певний момент з'являється «експерт», який все «розплутує» чи пояснює. Але робить він це так, як це вигідно замовникам новини. Замовником може бути як влада держави, так і приватні корпорації. Бо в Україні є лише один державний телеканал, усі решта - приватні, більшість з яких постійно перепродається або реєструється в «офшорних зонах». Так, канал «СТБ» у 2007 році був зареєстрований на Вірджинських островах в Карибському морі. Мабуть, так легше уникнути покарання та відповідальності за неправдиву інформацію.

Четвертий спосіб називається «лови злодія». Він полягає у тому, що той, хто порушив той чи інший закон або постанову, біжить «попереду поїзда». Цим задає темп та ще більше заплутує свої сліди. Все спрацьовує за принципом: той, хто говорить про біду, сам її не викликав. Це часто використовують політики та державні високопосадовці тощо. Цим часто зловживає НАК «Нафтогаз» та інші великі державні та приватні компанії. Таким чином вони відводять увагу від себе. Вони цим відволікають нас.

Цікавий приклад наводить Віктор Сороченко - дослідник питань маніпуляції масовою свідомістю: «ярким примером является опыт ЦРУ периода У. Колби (1970-е годы). Когда эту организацию стали уличать в терроризме, убийствах, взрывах, свержении правительств, наркобизнесе, агентурных провалах, то ЦРУ во главе с Колби побежали впереди разоблачителей и стали так рьяно себя разоблачать, что сами разоблачители их еле успокоили. Так У. Колби сохранил ЦРУ».

Що стосується відволікання уваги, то політологи та соціологи ввели поняття «симулякр». Симулякр - це подія неважливого характеру, але за допомогою повторювання та постійного аналізу цієї події чи інформації навколо неї формується образ надзвичайної важливості та першорядності. Таких симулякрів є вдосталь. Завдяки ним влада відвертає увагу громадян від справді важливих подій та проблем.

Наступний спосіб маніпулювання нашою свідомістю застосовується у нейролінгвістичному програмуванні. Це швидке зачитування тексту. Диктор зачитує текст дуже швидко та використовує слова на кшталт «біда», «криза», «катастрофа» у поєднанні з іменем певного політика чи організації для їхнього «очорнення» - дискредитації. Можна використовувати зворотну реакцію для підняття рейтингів. Слухач виловлює «ключові слова» i підсвідомо складає їх у словосполучення з потрібним для когось змістом.

Ще один метод «обробки» суспільної свідомості називається «заговорювання». Цей метод використовується, коли потрібно знизити актуальність або викликати негативну реакцію на будь-яке явище. Використовуючи його, можна вдало боротись із супротивником, безперервно вихваляючи його чи псуючи йому імідж, постійно тримаючи його ім'я в медійному просторі, явно перебільшуючи його реальні можливості чи статус. Дуже швидко це всім набридає, і лише згадка про ім'я цієї людини викликає роздратування. Ось чому політики створюють собі псевдоніми типу «лідер партії...», «біло-блакитні», «помаранчева влада». Через це в Україні народ вигадує кумедні прізвиська для політиків, які набридли, - «Яник», «Юлька», «кум», «бдждоляр», «кардіологи», «полосатик» тощо. Саме за допомогою гумору ми захищаємо свою свідомість.

Під час виборів згадані прийоми активно застосовуються в формі «інформаційного вибуху» або масованого «зливу компромату». Мета таких дій - викликати втому і головний біль, відбити у виборців бажання голосувати за того чи іншого кандидата. Ці методи нерідко застосовуються для створення «інформаційного шуму» - коли за потоком другорядних новин чи подій потрібно приховати «незручну» подію чи інформацію.

Емоційний резонанс - це останній спосіб маніпуляції свідомістю, який ми розглянемо. Його техніку можна визначити як створення у широкої аудиторії певного настрою з одночасною передачею пропаганди. Емоційний резонанс дозволяє зняти психологічний захист, який на підсвідомому рівні будує людина. Маніпулятори використовують ці знання про людську психологію і тому будують маніпулювання не на розумовому рівні, а на рівні емоцій та почуттів. Тому як тільки ви відчуєте, що вас та чи інша інформація «зачепила» на емоційному рівні, знайте: вами в цей момент проманіпулювали.

Найпростіший спосіб уникнути маніпуляцій своєю свідомістю - це свідоме уникнення реклами, пропаганди тощо. В сучасних умовах інформатизації нашого життя це зробити надзвичайно важко. Але щоб не стати «слухняним баранчиком», треба напружити свої сили.

Для того щоб свідомо уникнути маніпуляцій своєю свідомістю, потрібно навчитись її бачити. Ще один спосіб порятунку - це зневажливе, з гумором ставлення до маніпуляторів. Не втрачаючи почуття гумору, ми можемо захищатись, ніби стаємо вищими від тих, хто нами маніпулює.

Можна, звичайно, плисти за течією, але... Вам вибирати: чи підкорятись маніпуляціям масовою свідомістю, чи опиратись їй.

Автор: Олександр КУШНІР, політолог

Поделиться сообщением


Ссылка на сообщение

Присоединяйтесь к обсуждению

Вы можете опубликовать сообщение сейчас, а зарегистрироваться позже. Если у вас есть аккаунт, войдите в него для написания от своего имени.

Гость
Ответить в тему...

×   Вставлено в виде отформатированного текста.   Восстановить форматирование

  Разрешено не более 75 эмодзи.

×   Ваша ссылка была автоматически встроена.   Отобразить как ссылку

×   Ваш предыдущий контент был восстановлен.   Очистить редактор

×   Вы не можете вставить изображения напрямую. Загрузите или вставьте изображения по ссылке.

Загрузка...

  • Сейчас на странице   0 пользователей

    Нет пользователей, просматривающих эту страницу.

×
×
  • Создать...